Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Tuesday 1 October 2013

PANDUAN POTONGAN RAMBUT MURID


PANDUAN POTONGAN RAMBUT MURID

Cara-cara menyimpan rambut seperti berikut mestilah dipatuhi:­

Rambut Murid-murid Lelaki
Tiap-tiap murid lelaki mesti jangan berambut panjang. lstilah rambut panjang adalah seperti berikut:­
(a) Di belakang : Rambt jatuh melebihi garisan di bawah cuping dua telinga.
(b) Di depan : Rambut menutup garisan tengah dahi.
(c) Di sebelah : Rambut menutup kedua-dua telinga atau sebahagian daripadanya dan "sideburn” melebihi garisan tengah hidung.
(d) Di atas : Rambut lebih daripada 6" panjang.

Untuk penerangan yang lebih lanjut lagi, dilampirkan gambarajah dengan gaya menyimpan rambut untuk murid-murid lelaki seperti berikut:



Murid-murid lelaki, Guru-Guru dan kakitangan lain yang beragama Sikh boleh berambut panjang jika mereka memakai serban tetapi yang tidak berserban, peraturan adalah seperti yang dikuatkuasakan.

Misai dan Janggut
Murid-murid lelaki sekolah tidak dibenarkan memakai misai atau janggut atau kedua-duanya. Istilah misai tidak termasuk bulu roma tebal yang mula tumbuh di bibir atas murid-murid lelaki yang beransur baligh dan mereka ini tidaklah patut dipaksa bercukur.

Rambut Murid-murid Perempuan 
Bagi murid-murid perempuan rambut hendaklah jangan sehingga jatuh ke bahu tetapi jika ada murid-murid perempuan yang berambut panjang dan enggan memotong pendek, mereka boleh dinasihatkan mengikat rambut masing-masing supaya tidak jatuh ke bahu. lkatan rambut sebagai tocang (plait) alau "ponytail" boleh dibenarkan.